DZIELNICA ŁACIŃSKA - PARYŻ autor Sara Skumanov - czas przejścia - 2 godziny - 3 km.
Jak zwiedzać samodzielnie Paryż? Czy trudno samemu poruszać się po Paryżu?
Pieszo, na piechotę po Paryżu. Metrem po Paryżu. Najlepsze trasy i numery autobusów miejskich.
1. Saint Germain des Prés
2. Bulwar Saint Germain
3. Kościół św. Seweryna
4. Muzeum de Cluny
5. Sorbona
6. Kościół Saint Étienne du Mont
7. Panteon
8. Ogród i Pałac Luksemburski
Dzielnica Łacińska
Spacer w gwarnej studenckiej dzielnicy zaczniemy od kościoła Saint
Germain des Prés, przejdziemy koło Sorbony i Panteonu, a na końcu odpoczniesz w
pięknych Ogrodach Luksemburskich. Trasa trwa 2 godziny i liczy ok. 3 km. Warto
zwiedzić Muzeum Średniowiecza Cluny, Muzeum Eugene Delacroix i Muzeum
Luksemburskie, odwiedzić krypty Panteonu. Nasze biuro proponuje wycieczki do Paryża na 5 lub 4 dni z dwudniową kartę muzealną, a wycieczki do Paryża na tydzień zawierają czterodniową kartę muzealną - to ekonomiczny sposób zwiedzania Paryża. Podczas naszej wycieczki możemy wjechać na taras widokowy
wieży Montparnasse. Odkryj czar i urok Francji z czasów wielkiej arystokracji
podczas posiłku w restauracji Le Procope, jednej z najstarszych w Paryżu,
znajdującej się w historycznym centrum miasta, przy bulwarze Saint – Germain.
Spróbuj dań z kuchni francuskiej w gustownie zaaranżowanym wnętrzu lokalu.
Portrety sławnych ludzi z epoki i wspaniałe lustra na ścianach, pięknie nakryte
stoły, a przy nich miękkie kanapy i eleganckie krzesła umilą czas oczekiwania
na posiłek.
Biuro Lekier France oferuje bilety na wieżę Montparnasse, z której rozciąga się jedna z najładniejszych panoram Paryża. Czarny wieżowiec budzi wiele kontrowersji i nie jest darzony wielkim uczuciem przez mieszkańców miasta. Drapacz chmur nie pasuje do architektury Paryża, w którym dominują niskie zabudowania i kamienice z białymi lub kremowymi fasadami, dlatego odnosi się wrażenie, że wieża wyrosła w nieodpowiednim miejscu. Nowoczesny budynek mierzący 210 metrów, powstał w 1973 roku i w latach 70. był najwyższym biurowcem w Europie. Głównymi surowcami użytymi do jego wybudowania są żelazo i szkło, a cała konstrukcja podtrzymywana jest przez 56 kolumn wbitych w ziemię na głębokość 70 metrów. W biurach wieżowca pracuje ok. 5 tysięcy osób, a co roku odwiedza ją 600 tysięcy turystów. Widok z ostatniego 59 piętra zapiera dech i przy sprzyjającej pogodzie widoczność sięga do 40 km. Biuro podróży Lekier France oferuje bilety wstępu na wieżę Montparnasse oraz organizuje kolacje w lokalu La Procope . Zapraszamy na stronę lekierfrance.com
Dzielnica Łacińska jest drugą najstarszą po Cite częścią miasta. Quartier Latin powstało za czasów panowania Rzymian jako dzielnica z wąskimi, brukowanymi uliczkami. W średniowieczu lewy brzeg Sekwany zapełnił się od kolegiów, uniwersytetów, studentów i kojarzony jest z nimi po dzień dzisiejszy. Ze względu na wszechobecną w tamtych czasach łacinę, dzielnica została ochrzczona jako „łacińska”. Nasz spacer rozpoczniemy od najstarszego kościoła Paryża, którym jest Saint Germain des Prés”. Aby dojechać na stację metra „Saint Germain des Prés”, należy wsiąść w linię numer 4. Możesz też wybrać linię numer 10 i wysiąść na stacji „Mabillon”, znajdującej się w pobliżu. Tuż obok na małym placu znajduje się kościół św. Germana.
1. Saint Germain des Prés
Kościół św. Germana na Łęgach jest najstarszym kościołem w Paryżu,
pochodzącym z XI wieku i jedyną zachowaną romańską świątynią. Jest to ostatnia
pozostałość po znajdującym się w tym miejscu potężnym opactwie benedyktynów,
które ufundował król Childebert w 558 roku. Święty German, pierwszy biskup
Paryża, pragnął umieścić w sanktuarium tunikę św. Wincentego i drzazgę,
pochodzącą ze Świętego Krzyża. Z upływem wieków teren opactwa znacznie się
powiększył i stanowił jakby odrębne miasto, znajdujące się za grubymi murami.
Jednak rozwój Paryża spowodował zburzenie murów w XVII wieku, gdyż hamowały one
rozrost samego miasta. Kolejne szkody przyszły wraz z Rewolucją Francuską,
która zniszczyła większość klasztornych budowli, w tym bibliotekę i grobowiec
merowińskich królów. Kościół zachował się, gdyż służył za wytwórnię saletry.
Opactwo doszczętnie wyburzono w czasie wielkiej przebudowy Paryża, przeprowadzanej
przez barona Haussmanna. Postanowiono wyburzyć domy opactwa i cmentarz, aby na
ich miejscu poprowadzić szeroki bulwar Saint-Germain. Sam budynek kościoła
wydaje się skromny i niepozorny, jednakże posiada kilka zachwycających
elementów. Marmurowe kolumny pochodzą z czasów VI-wiecznej merowińskiej
bazyliki, XI-wieczna kaplica Saint Symphorien kryje w sobie ślady fresków z
końca XIII wieku, a w kaplicy św. Genowefy można podziwiać witraże Pierre'a de
Montreuil, jedne z najstarszych w Paryżu. W środku kościoła po prawej stronie
ołtarza, umieszczono płytę nagrobną Kartezjusza, XVII-wiecznego filozofa,
natomiast z lewej strony stanął grobowiec Jana Kazimierza, króla Polski.
Abdykował on w 1668 roku, po czym wrócił do Francji i otrzymał od króla Ludwika
XIV opactwo Saint Germain des Prés. Był to jedynie oficjalny tytuł, pozwalający
Janowi Kazimierzowi otrzymywać okazały dochód, bez konieczności składania
ślubów zakonnych. Opactwo znajdowało się w jego rękach do 1672 roku, kiedy to
zmarł na zapalnie płuc. Grobowiec z czarnego marmuru ukazuje Jana Kazimierza,
oddającego koronę i królewskie berło, pełnym wzniosłości gestem. Dla polskich
turystów nagrobek wydaje się enigmatyczny, biorąc pod uwagę znajomość postaci
króla wyłącznie z filmu „Potop” i literatury. Ciało przechowywano przez trzy
lata w Nevers w kościele Jezuitów, po czym sprowadzono je na Wawel do kaplicy
Wazów. Czarny sarkofag z sercem króla został uszkodzony w czasie Rewolucji
Francuskiej, jednak posąg Jana Kazimierza został oszczędzony, dzięki przeniesieniu
go do nowo powstałego Muzeum Francuskich Pomników w klasztorze des
Vieux-Augustins. Monument powrócił do kościoła Saint Germain des Prés za czasów
panowania Ludwika XVIII. Drugim polskim akcentem związanym ze świątynią jest
pogłoska o Galu Anonimie [polska wymowa]. Podobno właśnie stąd, wyruszył on do
Polski, gdzie spisał „Kronikę polską”.
Do kolejnego punktu trasy dojdziesz bulwarem Saint Germain. Po
wyjściu z kościoła skręć w lewo.
2. Bulwar Saint Germain
Sercem lewego brzegu Sekwany jest bulwar Saint Germain, powstały w
czasie wielkiej przebudowy barona Haussmanna. W czasach średniowiecza,
Dzielnica Łacińska stała się okręgiem uniwersytetów i studentów, a z upływem
czasu na stałe przylgnęła do niej etykietka intelektualnego centrum Paryża. W
XIX wieku znajdowały się tutaj liczne salony literackie, w których
przesiadywali pisarze i ich najbliższe otoczenie. Następnie zadomowili się
tutaj jazzmani, grający w ciasnych i ciemnych lokalach pełnych papierosowego
dymu. Na trąbce grał m.in. Boris Vian, jeden z najbarwniejszych artystów
powojennego Paryża. W kawiarni Cafe de Flore na stałe przesiadywał Jean-Paul
Sartre, twórca egzystencjalizmu, prądu filozoficznego, który wstrząsnął lewym
brzegiem Sekwany. Młodzi paryżanie ubrani w czarne golfy opanowali Dzielnicę
Łacińską i z namaszczeniem powtarzali kwestie wygłaszane przez Sartre'a. Do
położonego zaraz obok lokalu Les Deux Magots zachodził Ernest Hemingwey i
Albert Camus. W pobliżu bulwaru znajduje się restauracja Le Procope, założona w
1686 roku przez sycylijskiego emigranta, uważana jest za najstarszą kawiarnię
na świecie. Odwiedzali ją aktorzy Comedie-Francaise, Rousseau, Mozart, Benjamin
Franklin, Chopin, Voltaire, a także Napoleon Bonaparte, który jak głosi plotka,
zostawiał w zastaw swój kapelusz. Mieszkali tutaj tacy artyści jak Eugene
Delacroix, Charles Baudelaire i George Sand. Cała dzielnica kipi od nocnego
życia i studentów, małych kawiarni i restauracji, serwujących kuchnię z całego
świata. Znajdują się tutaj eleganckie butiki, jak również sklepy z pamiątkami
dla turystów. Quartier Latin to
także miejsce wybuchu studenckiego buntu w 1968 roku, który znacząco wpłynął na
funkcjonowanie miasta i samej Francji. Współczesny blichtr i gwar dzielnicy
łączy się z burzliwą przeszłością, co tworzy niezastąpiony urok Quartier Latin.
Idź bulwarem Saint Germain, aż dojdziesz do skrzyżowania z
bulwarem Saint Michel, w który należy skręcić w lewo. Idź prosto 150 metrów i
skręć w ulicę Saint Severin, na której znajduje się kościół.
3. Kościół św. Seweryna
Gotycka bazylika znajdująca się tuż przy bulwarze Saint Michel łączy się z historią całej
Dzielnicy Łacińskiej. W średniowieczu była pierwszym kościołem Sorbony i
kościołem parafialnym lewego brzegu Sekwany. W miejscu gdzie postawiono
świątynię, swoją samotnię miał św. Seweryn, pustelnik żyjący w VI wieku, który
nakłonił wnuka króla Chlodwika I, znanego później jako Saint-Claude], do
wstąpienia do zakonu. Bazylika została wzniesiona w XIII wieku, jednakże liczne
zmiany w jej architekturze sprawiły całkowite wymieszanie stylów. W XIV wieku
poddano ją rozbudowie, odbudowano po pożarze w XV wieku, a na sam koniec
ozdobiono modernistycznymi witrażami w latach 60' XX wieku. Mimo całkowitej
niejednorodności w dalszym ciągu można dojrzeć przytłaczający styl baroku płomienistego.
Mimo niewielkiego rozmiaru posiada pięć naw, tyle samo co monumentalna Katedra
Notre Dame. Filary we wnętrzu kościoła, podtrzymujące poprzecinane żebrami
sklepienie, tworzą gaj palmowy. Spiralnie skręcony główny filar w absydzie
przypomina palmę i tonie w kolorowym świetle wpadającym przez witraże. Ich
autorem jest Jean Bazaine, przyjaciel Marcela Prousta] i Jamesa Joyce'a.
Pozostałe witraże pochodzą z XIV, XV i XVI wieku. Szczególnie piękna jest
znajdująca się na fasadzie rozeta z „Drzewem Joszuy”, powstała na początku XVI
wieku. Boczne nawy toną w tajemniczym półmroku, którego nie rozpraszają nawet
palące się wokół świece. W jednej z naw znajduje się drewniany tryptyk,
przedstawiający Matkę Boską Ostrobramską autorstwa Walentego Wańkowicza, znanego
portrecisty Adama Mickiewicza. Wiszący obraz jest kopią oryginału znajdującego
się w Wilnie i znalazł się w kościele, dzięki polskiemu wieszczowi, który
często modlił się w kościele św. Seweryna wraz z towiańczykami [wymowa polska],
członkami sekty kabalistycznej, do której należał poeta. Tryptyk odsłonięto 8
grudnia 1841 roku i kilka lat później zmienił swoje położenie z kaplicy za
głównym ołtarzem na boczną nawę. W bazylice wisi najstarszy dzwon Paryża, który
wzywa na mszę od 1412 roku, a także rozbrzmiewają przepiękne organy pochodzące
z XVIII wieku. Kościół św. Seweryna słynie z doskonałej akustyki. Organizowane
są w nim liczne koncerty, których można słuchać w znajdujących się w pobliżu
kawiarniach.
Obejdź kościół i wyjdź na ulicę Saint Jacques. Następny punkt
naszej trasy, Muzeum Cluny, znajduje się na ulicy Sommerard.
4. Muzeum de Cluny
Budynek Muzeum Średniowiecza Cluny jest jedyną zachowaną gotycką
rezydencją w Paryżu, a jednocześnie jedynym przykładem średniowiecznej
świeckiej architektury. Koronkowe balustrady, gargulce i wieżyczki zdobią
fasadę XV-wiecznego pałacu. W czasach średniowiecza była to posiadłość, w
której zatrzymywali się prałaci opactwa Cluny w
Burgundii, a część zabudowań powstała na miejscu kompleksu galo-rzymskich łaźni
pochodzących z 200 r. n. e., zbudowanych przez gildię żeglarzy. Do naszych
czasów przetrwało frigidarium, czyli sklepiona sala o wysokości 15 metrów, w
której nacierano się zimną wodą po gorącej kąpieli. Zbiory sztuki
średniowiecznej trafiły do pałacu w 1844 roku. W starych komnatach można
podziwiać iluminowane manuskrypty z XV wieku, korony ze złota zdobione
szlachetnymi kamieniami, kolorowe witraże, podróżne ołtarze wyrzeźbione w kości
słoniowej i przedmioty codziennego użytku, jak grzebienie, zabawki, czy kufry
podróżne. Potężne kamienne kominki i średniowieczne rzeźby uzupełniają wystrój
pałacu. Do słynnych zabytków umieszczonych w muzeum, należy holenderski cykl
gobelinów z XV wieku - „Dama z jednorożcem”. Sześć tapiserii stanowi jedno z
największych osiągnięć artystycznych średniowiecznej Europy. Cykl przedstawia
pięć zmysłów i jeden zmysł owiany tajemnicą. Na każdej tapiserii występuje
kobieta ubrana w kołnierz, który na ostatnim gobelinie zamykany jest w
szkatule. Nad sceną znajduje się inskrypcja „Mojemu Jedynemu Pragnieniu”.
Według teorii symbolizuje to oparcie się pokusie i wyrzeczenie się wszystkich
pięciu zmysłów, dostarczających złudne przyjemności. Warto zajrzeć do
przepięknych ogrodów, okalających muzeum od strony bulwaru.
Sorbona, nasz kolejny przystanek, znajduje naprzeciw muzeum i
ciągnie się wzdłuż ulicy Saint Jacques.
5. Sorbona
Najsłynniejszy i najstarszy paryski uniwersytet funkcjonuje od
1253 roku, kiedy to spowiednik króla Ludwika IX, Robert de Sorbonne, założył
kolegium dla ubogich studentów teologii, zapewniając im dach nad głową i
możliwość nauki. Dzięki finansowemu wsparciu ze strony króla dokupił sąsiednie
budynki, które stały się siedzibą Uniwersytetu Paryskiego, dokładnie wydziału
teologii. W średniowieczu kształciło się tutaj 10 tysięcy studentów, dzisiaj
liczba ta spadła do 3, 5 tysięcy. Kompleks budynków został przebudowany w XIX
wieku przez Henri-Paula Nenot'a, który miał za zadanie powiększyć gmach
uniwersytetu i ozdobić go w klasycystycznym stylu. Jedyną pozostałością z
dawnych lat jest XVII-wieczna pozłacana kopuła. Najstarszym obiektem
znajdującym się w kompleksie jest kościół uniwersytecki, ukończony w 1642 roku.
Inicjatorem i darczyńcą był kardynał Richelieu, który po śmierci otrzymał
wspaniały sarkofag wyrzeźbiony przez Francois Girardon'a, umieszczony w
świątyni. Na ścianie umieszczono kamienną replikę kapelusza należącego do
kardynała. Podobno kiedy kapelusz spadnie, będzie to znak, że Richelieu
wypuszczono z piekła. Uczelnia posiada 22 sal konferencyjnych, 37 gabinetów profesorskich,
16 sal egzaminacyjnych i 240 laboratoriów. Dzisiaj mieści się w niej jedynie
wydział literatury, biblioteka i rektorat. Po buncie studenckim z 1968 roku,
postanowiono rozdzielić wydziały Sorbony [wymowa polska] na trzynaście
oddzielnych instytucji. Wydarzenia maja 1968 roku są dla Francuzów aktem
narodzin nowoczesnej Francji. Ruch o podłożu politycznym i obyczajowym,
zapoczątkowany przez studentów paryskich uniwersytetów, został podjęty przez
związki zawodowe i ostatecznie przemienił się w strajk generalny, który objął
całe miasto. Skutkiem maja 68 były liczne zmiany na arenie politycznej Francji,
jak i codziennym życiu mieszkańców. Sorbona [wymowa polska] była pierwszym
uniwersytetem, w którym wykład wygłosiła kobieta. W 1906 roku, Maria Skłodowska-Curie
objęła katedrę po swym zmarłym mężu, Piotrze Curie. Jej wykład na temat
elektryczności i materii ściągnął prawdziwe tłumy do auli fizyki. Lewy brzeg
Sekwany stał się intelektualnym centrum Paryża już za czasów średniowiecza.
Dzielnica Łacińska kipiała od żywiołowych studentów, uczących się gdzie
popadnie, m. in. na ulicach i w stodołach. Taki styl nauczania preferował Piotr
Abellard, wybitny uczony, teolog i filozof, nazywany Platonem chrześcijaństwa i
Arystotelesem Paryża. Przeszedł on do historii za sprawą burzliwego i
dramatycznego romansu ze swoją studentką, młodszą od niego o 22 lata. Heloiza
[wymowa polska], wybranka jego serca, była siostrzenicą kanonika katedry Notre
Dame. Młoda dziewczyna zaszła w ciążę i potajemnie wyszła za mąż za swojego
wykładowcę. Wuj panny młodej przyczynił się do wyrzucenia Piotra z
uniwersytetu, leżącym w pobliżu katedry. Zwolniony uczony przeniósł się na lewy
brzeg Sekwany, a za nim ruszyło ok. 3 tysiące studentów i innych profesorów, co
spowodowało narodziny uniwersytetów w Dzielnicy Łacińskiej. Ostatecznie
kochankowie wstąpili do zakonów, skąd pisali do siebie listy, które uchodzą za
jedną z najpiękniejszych korespondencji w historii literatury. Życzeniem
Heloizy było spoczęcie we wspólnym grobie, co spełniło się dopiero w XVIII
wieku na cmentarzu Père Lachaise.
Kieruj się wzdłuż Sorbony ulicą Saint Jacques i skręć w lewo w
ulicę Cujas. Po lewej stronie Panteonu stoi kościół Saint Étienne du Mont.
6. Kościół Saint Étienne du Mont
W głębi za Panteonem wznosi się jeden z oryginalniejszych
kościołów Paryża, pod wezwaniem św. Stefana na Górze, w którym złożono sarkofag
z relikwiami św. Genowefy, patronki miasta. Budynek powstały między XIV, a XVI
wiekiem, umiejętnie łączy gotyk płomienisty ze stylem renesansu. Fasada świątyni
składa się z trzech różnych frontonów, a w jej wnętrzu zachowało się jedyne w
Paryżu lektorium [wymowa polska], czyli wisząca galeria ze zdobioną balustradą
kręconych ażurowych schodów. Sama balustrada wygląda jak delikatna koronka, aż
trudno wierzyć, że wykonano ją z kamienia. Przegroda ołtarzowa pochodzi z XVI
wieku i można za nią podziwiać kunsztownie wykonane renesansowe witraże, w tym
„Ukrzyżowanie św. Szczepana”. Barokowa ambona, stojąca w nawie głównej,
podtrzymywana jest przez wyrzeźbionego w drewnie Samsona. Najważniejszym
elementem jest bez wątpienia XIX-wieczny relikwiarz z pozłacanej miedzi, w
którym umieszczono fragment grobu św. Genowefy, zniszczony przez
rewolucjonistów. W sąsiedniej kaplicy spoczywa dramatopisarz Jean Racine, a
także XVII-wieczny filozof Blaise Pascal. Dawniej w pobliżu kościoła znajdował
się cmentarz, na którym pogrzebano zwłoki Mirabeau i Marata, wyrzucone z
Panteonu. Według legendy, św. Genowefa przekonała Chlodwiga, pierwszego z
merowińskich władców, panującego nad królestwem Franków w V wieku, do przyjęcia
chrztu. Patronka Paryża pochodziła z arystokratycznej galo-romańskiej rodziny.
Pierwszego cudu miała dokonać już jako dziecko: uleczyła swoją matką ze ślepoty
przy pomocy wody ze studni. W 451 roku, dzięki modlitwie ocaliła Francję przed
najazdem Hunów, zmierzających w stronę Lutecji pod dowództwem Attyli [polska
wymowa]. Po śmierci została pochowana na szczycie wzgórza, które do dziś nosi
jej imię. W czasie Rewolucji Francuskiej doszło do zniszczenia jej grobu, spalenia
relikwii i wrzucenia popiołów do Sekwany. Na miejscu dawnej świątyni św.
Genowefy powstał Panteon [polska wymowa], przez co patronka Paryża została
przeniesiona do pobliskiego kościoła św. Stefana na Górze.
Naszym kolejnym punktem jest kolosalny Panteon, znajdujący się
obok kościoła.
7. Panteon
Monumentalna sylwetka z wyrazistą kopułą pozwala dostrzec Panteon
z daleka. Geneza powstania budowli wiąże się z osobą króla Ludwika XV. W 1744
roku, podupadł on na zdrowiu i przerażony wizją śmierci, złożył dwie przysięgi.
Pierwszą z nich była obietnica wobec swojej żony, Marii Leszczyńskiej, że nigdy
już jej nie zdradzi. Drugim przyrzeczeniem było wzniesienie świątyni na cześć
św. Genowefy, w miejscu gdzie w 857 roku została zburzona bazylika, w której pochowano
patronkę miasta. Ludwik XV wyzdrowiał i musiał dotrzymać złożonych obietnic. Co
prawda, nie udało mu się do końca zachować wierności wobec żony i Maria
Leszczyńska musiała tolerować kolejne faworyty Ludwika w Wersalu. Po pokonaniu
choroby, król zaczął zbierać fundusze na budowę kościoła. Zajęło to kilkanaście
lat i dopiero w 1757 roku, architekt Jacques-Germain Soufflot przystąpił do
pracy nad kolosalną budowlą, utrzymaną w klasycystycznym stylu. Budowa trwała
32 lata i przeżyła króla Ludwika XV, jak i projektanta. Wybuch Rewolucji
Francuskiej nie pozwolił na konsekrowanie kościoła, a sami rewolucjoniści
znaleźli dla sakralnego budynku zupełnie odmienne zastosowanie. Świątynia
Genowefy stała się mauzoleum dla zasłużonych dla kraju Francuzów. Pierwszymi,
którzy spoczęli w Panteonie byli Honoré Mirabeau, jeden z
przywódców rewolucji i pisarz, oraz Jean-Paul Marat, działacz polityczny. Po
kilku latach oba ciała wyrzucono z Panteonu i pochowano je w pobliskim
cmentarzu, za obecnym kościołem Saint
Étienne du Mont. Sakralny charakter budowli przywrócił Napoleon Bonaparte w
1806 roku, jednakże nie na długo. Pogrzeb Wiktora Hugo ponownie doprowadził do
zamiany kościoła w świecką nekropolię. Od tego czasu spoczęły tutaj blisko 73
osobistości, w tym Wolter, Jean Jacques Rousseau, fizyk Paul Langevin, Emil
Zola, Louis Braille, a także Maria Skłodowska-Curie, pierwsza kobieta pochowana
w Panteonie. Jej ciało spoczywa obok ukochanego męża Piotra Curie. Ich trumny
zostały przeniesione dopiero w 1995 roku z cmentarza w Sceaux pod Paryżem.
Budynek Panteonu góruje nad Dzielnicą Łacińską, dzięki charakterystycznej
kopule i wieńcowi kolumn. Jacques-Germian Sufflot umiejętnie połączył antyczną
prostotę budowli z gotycką lekkością. Do monumentalnego budynku wiedzie ogromny
portyk z 22 korynckimi kolumnami. Na frontonie znajduje się inskrypcja „Wielkim
ludziom wdzięczna ojczyzna” oraz wyrzeźbiona kobieta, rozdająca wieńce laurowe.
Jest to alegoria Francji, która honoruje zasłużonych obywateli państwa. Wnętrze
Panteonu wydaje się surowe i patetyczne przez biały marmur i sto kolumn,
podtrzymujących kopułę wysoką na 83 metry. Zdobi ją fresk „Apoteoza św.
Genowefy”, autorstwa Antoine'a Grosa. Na galerię otaczającą bęben kopuły można
wspiąć się po 425 schodach. Widok jaki roztacza się na Paryż, został opisany w
„Lalce” Bolesława Prusa, kiedy to Wokulski obserwuje miasto ze szczyty Panteonu
i wydaje się mu ono gigantyczną gąsienicą. Oprócz labiryntu krypt, w budynku
znajduje się replika wahadła Foucault, zawieszona w 1851 roku, jako dowód
obrotu Ziemi. Oryginalna kula znajduje się w Muzeum Rzemiosła. Ściany Panteonu
pokrywa cyk obrazów Puvis de Chavanne'a, poświęcony św. Genowefie. Jest to
jedyna pozostałość po patronce Paryża w budynku pierwotnie jej ofiarowanym.
Po przyjrzeniu się budynkowi kieruj się ulicą Soufflot, która
biegnie od Panteonu do Ogrodów Luksemburskich, kończących dzisiejszą trasę.
8. Ogród i Pałac Luksemburski
Najpiękniejszymi ogrodami Paryża są bez wątpienia Jardin du
Luxembourg, położone na skraju Dzielnicy Łacińskiej i Montparnasse. Jest to
jedno z ulubionych miejsc Paryżan. W ciepłe dni teren zapełnia się od
zakochanych par, bawiących się dzieci, spacerowiczów i samotników pochłoniętych
z lekturze. 23-hektarowy ogród podzielony jest na dwie części: wytworną francuską
i dziką angielską. Pierwszą z nich cechują równo przystrzyżone krzewy i
żywopłoty, symetryczne rabatki kwiatów i elegancki charakter. Druga posiada
bardziej swobodny wymiar, tajemnicze zakątki i niewymuszony urok. Ogrody
otaczały nowo wybudowaną rezydencję Marii Medycejskiej, powstałą w XVII wieku.
Druga żona króla Henryka IV, regentka swojego małoletniego syna Ludwika XIII,
spędzała długie chwile wśród kwiatów i zieleni. Podobno własnoręcznie posadziła
2 tysiące wiązów, które w przeszłości zacieniały otoczenie pałacu. W
dzisiejszym Ogrodzie Luksemburskim królują kasztanowce, platany, mydłodrzewy,
miłorzęby, a z ogromnych donic wystrzeliwują drzewa pomarańczy, cytryny i palmy
daktylowe. Południowa część posiada pasiekę założoną w 1856 roku. Tutejsze
pszczoły produkują kilkaset kilogramów miodu rocznie. Tuż obok ula rozpościera
się sad z 200 rodzajami jabłoni i gruszy. Owoce można było zrywać za
uiszczeniem niewielkiej opłaty. Centrum ogrodu stanowi ośmiokątny basen, w
którym dzieci puszczają drewniane kolorowe żaglówki. Na całym terenie
rozstawionych jet 5 tysięcy zielonych krzesełek, na których w ciągu lata
opalają się Paryżanie i turyści. W przeszłości trzeba było płacić za krzesełko.
Wśród drzew rozstawionych jest 106 posągów, w tym oryginał Statui Wolności
autorstwa Auguste'a Bartholdiego. Ciekawostką jest fakt, że przez ogród
przebiega południk paryski, uznawany za południk zerowy od 1884 roku. Stojący w
parku Pałac Luksemburski miał zmniejszyć tęsknotę Marii Medycejskiej za
ukochaną Toskanią. Królowa nie przepadała za Luwrem i po śmierci swojego męża Henryka IV, nie
chciała dłużej zostawać w twierdzy. Odkupiła pałac z ogrodem od księcia
Francois de Luxembourg i i zleciła architektowi Salomonowi de Brosse stworzenie
wspaniałej rezydencji. Budowa pałacu trwała 15 lat, a efekt końcowy w pełni
zadowolił królową. Fasada budynku wzorowana była na Palazzo Pitti we Florencji,
skąd pochodziła królowa. Dziedziniec otoczony jest trzema skrzydłami pałacu, a
zamykają go arkady i portyk z kopułą, reprezentujące francuski klasycyzm.
Wnętrze skąpane jest w czerwieni, złocie i błękicie. W sąsiedztwie budynku
powstała zachwycająca Fontanna Medyceuszy [polska wymowa[, przedstawiająca
Polifema, jednego z cyklopów, odkrywającego swoją ukochaną Galateę romansującą
z pasterzem Akisem. Z drugiej strony widnieje Leda z łabędziem. Niestety Maria
nie nacieszyła się długo swoją nową rezydencją, gdyż została wygnana z Francji
przez swojego syna Ludwika XIII z powodu konfliktu z kardynałem Richelieu. Jej
osoba pozostała w pałacu na 24 płótnach pędzla Rubensa, które zamówiła jako
cykl apoteozy swojego życia. Dziś obrazy można podziwiać w Luwrze w skrzydle
Richelieu. Przez 160 lat pałac zamieszkiwali młodsi bracia Ludwika, w czasie
Rewolucji Francuskiej rezydencja pełniła funkcję więzienia, a od czasu Drugiego
Cesarstwa jest siedzibą wyższej izby francuskiego parlamentu. W czasie II Wojny
Światowej kwaterował z nim sztab Luftwaffe. Pałac jako siedziba Senatu jest
zamknięty dla zwiedzających, wyjątek stanowi pierwsza niedziela miesiąca, kiedy
to otwiera się dla publiczności. Od zachodu do głównego budynku przylega Petit
Luxembourg, XVI-wieczny pałac księcia Luxembourg, w którym obecnie rezyduje
prezydent Senatu. W sąsiedztwie znajduje się nie wielkie Muzeum Luksemburskie,
w którym udostępniono królewskie zbiory malarstwa i rzeźby, głównie
reprezentujące europejski renesans. W Ogrodach Luksemburskich znajduje się
również polski akcent pod postacią popiersia Fryderyka Chopina. Pierwotna
rzeźba została odsłonięta w 1900 roku, jednakże w niczym nie przypominała
znamienitego kompozytora. Podobno autor popiersia, George Dubois, nie wzorował
się na żadnym portrecie, tłumacząc się niemożliwością dostania ani jednej
podobizny. W czasie II Wojny Światowej rzeźba została skradziona przez Niemców,
którzy dokonali tego w tak dyskretny sposób, że nie zauważono zguby przez
dłuższy czas. Obecne popiersie z 1999 roku ustawiono dzięki inicjatywie poety i
znawcy muzyki, Krzysztofa Jeżewskiego. Na szczęście nie jest to kopia fatalnego
dzieła Dubois.
ZAKOŃCZENIE
Czarująca Dzielnica Łacińska niewątpliwie stanowi kulturalne
centrum miasta. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi trasami wycieczek,
które pozwolą zgłębić historię Paryża i poszczególnych dzielnic. Biuro Lekier
France oferuje bilety wstępu do najważniejszych atrakcji. Nie trać
czasu na stanie w kolejce do kas i zwiedź Luwr, Muzeum Orsay, Oranżerię.
Wybierz się do Wersalu lub oddaj się zabawie w Disneylandzie lub parku
Asterixa. Posmakuj francuskiej kuchni w jednej z paryskich restauracji albo
rozerwij się, dzięki spektaklowi w kabarecie. Zapraszamy na stronę
lekierfrance.com
Tekst opracowała Sara Skumanov.
© LekierFranceTours 2023